Pages

Like this blog?

Friday, April 15, 2011

Pahlawan Buntung

Assalamualaikum,..

Sepatutnyer cerita ini di keluarkan sejak zaman dahulu kala, namun disebabkan masalah-masalah tertentu makanya kami semua tidak ler... sesempat nak update blog comel ini... ha  ni nak kaba ke kome..
ape kene ngenenye tajuk Pahlawan Buntung dengan entri ini kali..

Pahlawan Buntung merupakan salah sebuah cerpen di dalam buku komsas Dirgahayu tingkatan 5 (yang baru nih). Makanya, sempena Hari Karnival Sekolah yang diadakan kali kedua tahun ini, Panitia Bahasa Melayu telah mengadakan pertandingan sketsa bagi pelajar tingkatan 5. Persoalannya, siapakah peneraju utama yaang mendorong kami untuk menyertai pertandingan ini dengan bakat yang tidak seberapa namun keazaman yang kuat untuk mencuba ?

Sudah tentulah guru Bahasa Melayu kami iaitu Puan Nuraniza. Pergh, bayang kan 3 hari jer kitorang bersiap sedia ngan prop-prop skali tuh??(kredit pada yg buat prop...makasyih!) Hayyark! kalau dari sudut pandangan aku lahnyer kan.,... memang...hayyark!!! Aku siap boleh gelak agi tengah dok berlakon situasi cemas. (bukan aku jeh keyh!) tapi cikgu still kata kita bulih,kita bulih, yes!!

time latihan...esok nyer bertanding!

sebab ni kot aku gelak...

mungkin der sesetengah yang membaca citer ni dok pikir sehabis-habisnye apa ke bender lar cerpen Pahlawan Buntung nih ha.. ye lah kalau bagi yang memang tak tahu... tak apa, saya kabo. tapi yang sepatutnya tau tu...aish..memang,...

Pertemuan semula Khalid (aku) anak Pak Hassan dengan Pak Hussain selepas berpisah selama 30 tahun mengimbas kembali peristiwa peperangan pada zaman Jepun sehingga menyebabkan kesengsaraan hidup orang Kampung Pulau Pak Amat. Hal ini menyebabkan mereka terpaksa berpindah apabila kampung mereka diserang tentera Jepun. Sekembali semula dia di kampung halaman selepas tamat perang, orang kampung kembali memulakan kehidupan sebagai nelayan. Selepas itu, Pak Husain terkena serpihan bom tentera Jepun yang mengakibatkan kakinya dipotong. Walau bagaimanapun Pak Hussain dianggap sebagai wira atau pahlawan kerana telah menggadai nyawa demi keselamatan penduduk Kampung Pulau Pak Amat.


ha... jadi keputusannnya...ialah  ...
kami menang tanpa bertanding.. tapi bukannya senang orang yang menang nih, kena buat persembahan depan pengetua! dengan lakonan yang kurang mantap, cikgu kami, juri-juri serta penonton lain turut membantu memperbaiki.

belakang pentas...
cuak habis,! ya seperti biasa aku dengan muka ketat aku yang buat semua orang tertanya-tanya apahal la ngan aku, sakit ke pengsan ker... tapi dorang lain semua muka steady jer.. siap tengah cari idea nak mantapkan lagi lakonan... lagi lagi part jepun menyerang kampung tu,lakonan amalina, huijuan, amizah, esha, n zaid sebagai watak utama.. ada lawan-lawan lagi... memang terbaek..

dari kiri, syafiq, wawan dan zaid







kesian, 

terima sekeh..